Kivihuolto

Välineiden kunnostaminen, rakentelu yms.
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja markku »

Kuinka usein huollatte/teroitatte kiviänne?


--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Joka käytön jälkeen hieraisen kivet toisiinsa ja pesen ne tiskiaineella. Erityisesti kivien paraatipinnat pidän niin suorina kuin suinkin mahdollista. Ihan tuo että hieraisee kiviä toisiinsa joka käytön jälkeen pitää ne suorana ja tasaisena melko pitkään. Aika usein tulee kyllä suoristettua nuo ihan jauheenkin kanssa tasauslevyn kanssa.
Avatar
Pithor
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Maalis 2015, 13:33

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja Pithor »

Itse en käytä paljon muuta kuin belgialaisia kiveä (coticule), ja en muista milloin ne olisi viimeksi kaipannut tasoittamista. Karkeammalla puolelella (teränsuun aikaiseksi saamiseen) käytän yleensä kreetalaista kiviä, joka kuluu epätasoisesti ja vaatii muutaman kuukauden välein tasoittamista.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Pithor kirjoitti:Itse en käytä paljon muuta kuin belgialaisia kiveä (coticule), ja en muista milloin ne olisi viimeksi kaipannut tasoittamista. Karkeammalla puolelella (teränsuun aikaiseksi saamiseen) käytän yleensä kreetalaista kiviä, joka kuluu epätasoisesti ja vaatii muutaman kuukauden välein tasoittamista.
Hei kreetalainen kivi on mulle ainakin vieras käsite, millaisesta on kysymys?
Avatar
Pithor
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Maalis 2015, 13:33

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja Pithor »

Elevator kirjoitti:
Pithor kirjoitti:Itse en käytä paljon muuta kuin belgialaisia kiveä (coticule), ja en muista milloin ne olisi viimeksi kaipannut tasoittamista. Karkeammalla puolelella (teränsuun aikaiseksi saamiseen) käytän yleensä kreetalaista kiviä, joka kuluu epätasoisesti ja vaatii muutaman kuukauden välein tasoittamista.
Hei kreetalainen kivi on mulle ainakin vieras käsite, millaisesta on kysymys?
Tälläisestä:

http://www.coticule.be/the-cafeteria/topic/1934.html
mmarkku
Viestit: 68
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 17:36

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja mmarkku »

Onko kellekään muulle käynyt niin, että Naniwan teroituskivi (8000) olisi vetänyt itsensä käyräksi parin käytön jälkeen?
Mulla tuo heitto oli 3mm, eli suoristuskivellä tuota ei enää voinut korjata.
Onneksi RM hoiti homman tyylikkäästi ja uuden sain tilalle ja tuo potkulauta lähti paluupostissa ilmeisesti valmistajan syyniin.
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja Elevator »

mmarkku kirjoitti:Onko kellekään muulle käynyt niin, että Naniwan teroituskivi (8000) olisi vetänyt itsensä käyräksi parin käytön jälkeen?
Mulla tuo heitto oli 3mm, eli suoristuskivellä tuota ei enää voinut korjata.
Onneksi RM hoiti homman tyylikkäästi ja uuden sain tilalle ja tuo potkulauta lähti paluupostissa ilmeisesti valmistajan syyniin.
Eikös ne oo niitä 10mm paksuja? Oon kuullut ongelmasta kyllä mutta omaa kokemusta ei ole. Käytön jälkeinen kuivaaminen kannattaa tehdä syrjällään.
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja markku »

Ei ole nuo ohkaset Naniwat menneet kippuralle, mutta ohuempi (10+10mm) combo (grit 220/1000) kylläkin antaa hieman merkkejä siihen suuntaan. Siirryn pikkuhiljaa pois ohuista comboista. Paksumpi on ok.
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elmo78

Re: Kivihuolto

Viesti Kirjoittaja Elmo78 »

Onko jollain kokemuksia sekä DMT D8C ja Atoma #400 lapping plate?

Ymmärtääkseni ero on timanttipinnan kuviossa ja perusaineessa, joka DMT:ssä on teräs ja Atomassa alumiini.

Mutta miten vaikuttaa suorituskykyyn ja suoristuskiven elinikään?
Vastaa Viestiin