Miksi?

Linkit muualle yms.
Jaatinen1982
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25
Paikkakunta: Harjavalta

Miksi?

Viesti Kirjoittaja Jaatinen1982 »

Nyt on tullut aika tyydyttää uskomatonta uteliaisuudenhalua. Pyydän teiltä armoitetut märkäajajat vastausta yksinkertaisiin kysymyksiin joihin voi kyllä laittaa monimutkaisen vastauksen.

1. Miten ja milloin päädyitte klassisen parranajon pariin?

2. Miksi edelleen ajatte parran perinteisellä höylällä tai partaveitsellä?

3. Onko teistä tullut matkasaarnaajia klassisen parranajon puolesta käyttämällä jokainen mahdollisuus opastaa kanssatovereita parranajon saloihin?

Tässä tulevat omat vastaukseni.

1. Miten ja milloin päädyit klassisen parranajon pariin?

Ajatus parranajosta syntyi 2012 joulukuussa. Olin jo ennen James Bondia miettinyt partaveitsen hankkimista, mutta se taisi olla itselläkin viimeinen sysäys. Tilasin Kanadalaisesta parranajokaupasta aloittelijan paketin, missä oli Dovon partaveitsi, laventelin tuoksuista partavoidetta ja Col. Conkin amber partasaippua. Sen lisäksi oli vielä stropi ja haavapuikko. Tämä paljon odotettu paketti saapui niin, että pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa uudenvuoden aattona. Sitä ennen olin käyttänyt gilletten höyliä ja purkkivaahtoa ja parranajo oli minulle yhtä mielekästä hommaa kuin kaktuksen päälle istuminen. Suurin osa vuodesta meni risupartaa pitäen ja metsänpeikolta näyttäen.

2. Miksi edelleen ajat parran perinteisellä höylällä tai partaveitsellä?

Tähän jää koukkuun. Sitä ei kovin moni usko, joka alkaa ajamaan partaa perinteisin menetelmin. Enkä edelleen ole löytänyt mistään yhtä ihoystävällistä ja nautinnollista tapaa ajaa parta. Minulle parasta on erilaisten aineiden tuoksu ja rahina mikä kuuluu, kun veitsi leikkaa sänkeä.

3. Onko teistä tullut matkasaarnaajia klassisen parranajon puolesta käyttämällä jokainen mahdollisuus opastaa kanssatovereita parranajon saloihin?

Kyllä saarnaan. Välillä pääsen jopa jenkkimaallikkosaarnaajien hurmosmaiseen tilaan kertoessani parranajon iloista ja nautinnoista. Jotkut voivat pitää jopa tärähtäneenä. Yleensä olen kuitenkin sen verran kohtelias, että annan keskustelutoverin ottaa asian esille. Paitsi jos näyttää, että kaverin naama on kuin raastinraudalla ajettu.


"Joskus asioiden eteenpäin meneminen ja muuttuminen ei tarkoita kehittymistä"
T:mi Juha Hämäläinen
Partaveitsen teroituspalvelut ja kaikkea kivaa nahasta www.juhahamalainen.eu
Charun
Viestit: 95
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 07:19

Re: Miksi?

Viesti Kirjoittaja Charun »

1. Miten ja milloin päädyitte klassisen parranajon pariin?
Jaa.. Jokunen vuosi sitten tuli emännän isoäidin kaapista löydettyä vanha ajelusetti (suti, DE-höylä ja manuaalinen karvatrimmeri), jotka oli tarkoitus "entisöidä" ja pistää koristeiksi vessaan. Suunnilleen samoihin aikoihin olin tilannut partateriä keraamisen lieden puhdistukseen.
Kauppareissulla vielä tarttu Body Shopista mukaan parranajo cremeä ja siitähän se sitten lähti. :roll:

2. Miksi edelleen ajatte parran perinteisellä höylällä tai partaveitsellä?
DE ärsyttää ihoa vähemmän ja jälki on parempaa, kuin moderneilla höylillä ja käyttökustannuksetkin on (ainakin teoriassa :mrgreen:) alhasempia. Shavettea kokeiltuani totesin sen olevan vielä ihoystävällisempää ja tarkempaa ja senpä takia nyt tuli veitsikamppeetkin hommattua. :?
Moniteräsillä vehkeillä parranajo myös oli itelle pakkopullaa ja aika usein tuli vedettyä vaan sähkökoneella, eikä sekään varsinaisesti mukavaa ollut ja vaikka huippuluokan sähkönen onkin, niin silti jättää tuntuvan sängen jälkeensä.

3. Onko teistä tullut matkasaarnaajia klassisen parranajon puolesta käyttämällä jokainen mahdollisuus opastaa kanssatovereita parranajon saloihin?
En nyt mielestäni ainakaan turhia paasaa, mutta kerron kyllä omista kokemuksista ja syistä pysyä "vanhanliiton vehkeissä", jos parranajosta puhetta tulee. En myöskään kadulla vastaantulijoita käännyttämään, tai kiertämään ovelta ovelle "partaveitsi pelastaa"-lappuja jakamassa. :lol:
Gemini68j
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 07:15

Re: Miksi?

Viesti Kirjoittaja Gemini68j »

1. Miten ja milloin päädyitte klassisen parranajon pariin? Selailin netistä lähinnä kosmetiikkaan liittyviä sivuja, ja siellä jossain oli kuva perinteisestä partahöylästä, ehkä Merkur 34C. Ja se oli menoa sen jälkeen, kun tilasin aloitussetin, juuri tuon Merkur 34C:n muine tarpeineen. Tästä on aikaa noin 7 vuotta.
2. Miksi edelleen ajatte parran perinteisellä höylällä tai partaveitsellä? Perinteisellä höylällä siksi, että se on ekologisempaa, ärsyttää ihoa paljon vähemmän kuin moniteräiset höylät, näin ainakin omalla kohdallani. Ja ennen kaikkea sen fiiliksen vuoksi, ja onhan tämä harrastus muiden joukossa;-)

3. Onko teistä tullut matkasaarnaajia klassisen parranajon puolesta käyttämällä jokainen mahdollisuus opastaa kanssatovereita parranajon saloihin? En varsinaisesti kenellekään ole yli-innokkaasti ollut tuputtamassa tätä perinteistä parranajoa, vaan olen kertonut, jos joku on kysynyt. Neuvon ja opastan mielelläni sekä kerron miksi itse olen päätynyt perinteiseen parranajoon.
markku
Site Admin
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:02
Paikkakunta: Lohja

Re: Miksi?

Viesti Kirjoittaja markku »

1. Miten ja milloin päädyitte klassisen parranajon pariin?

2013 syksyllä työkaveri näytti lehdestä partaveitsiä käsittelevää juttua...koska en ole koskaan ihon ärtymisen takia parranajosta pitänyt, piti tätä kokeilla ja tilasin Saksasta veitsen. Ensimmäisen ajon jälkeen tiesin, että tämä on tässä :-)

2. Miksi edelleen ajatte parran perinteisellä höylällä tai partaveitsellä?

Onko parempia tapoja? Tuntuu, että kaikki veitsiin liittyvät asiat ovat vaan yksinkertaisen mahtavia.

3. Onko teistä tullut matkasaarnaajia klassisen parranajon puolesta käyttämällä jokainen mahdollisuus opastaa kanssatovereita parranajon saloihin?

Jos asia tulee puheeksi, hehkutan kyllä. Ja ehkä fb-ryhmän ja tämä sivuston/foorumin perustaminen voidaan tulkita myös "saarnaamiseksi" :-)
--
Markku Lehtola, ylläpito
"Olen, koska ajan (partaveitsellä)"

Parranajajien nettikauppa: http://shop.spreadshirt.fi/parrat/
Elevator
Viestit: 337
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 20:22
Paikkakunta: Paimio

Re: Miksi?

Viesti Kirjoittaja Elevator »

1. Miten ja milloin päädyitte klassisen parranajon pariin?

Kymmenisen vuotta sitten, rapee parikymppisenä, sain jonkun päähänpiston kokeilla veitsellä ajoa. Parranajo veitsellä on miehekkäimpiä asioita joita voi tehdä myös housut jalassa, ostin ensimmäisen veitseni, stropin ja ensimmäisen palasaippuan löysin tallinnasta. Siinä sitä sitten harjoiteltiin ja vei mukanaan. Vie mukanaan edelleen, nyt viime kuukausina olen hairahtunut polulta kokeilemaan noita höyliäkin, ne on aika uus juttu minulle. On niitä ollut aina jokunen mutta en ole kokeillut aiemmin yhtäkään, mikähän lie. Veitsiä tulee ostetuksi nykyisellään sen verran usein että jos kaikkia tahtoo kokeilla ei paljoa tuu sitten höyläiltyä. Ei ainakaan ikinä pääse perille sen homman hienouksista.

2. Miksi edelleen ajatte parran perinteisellä höylällä tai partaveitsellä?

Fiilis! Hifistely! Väline urheilu! Kokkeilun halu, tästä saa aina kiksejä, aina löytää jotain uutta. Mulle on tärkeää koko jutussa tää kunnostus kustomointi ja kunnossapito, eli kaikkea mitä noiden kanssa tehdä voi tulee tehtyä. On hienoa päästä perille jokaisesta veitsestä, teroittaessa tutustuu jokaisen yksilön sielunelämään. Tää on harrastus.

3. Onko teistä tullut matkasaarnaajia klassisen parranajon puolesta käyttämällä jokainen mahdollisuus opastaa kanssatovereita parranajon saloihin?

Onhan nyt kerran viikossa joku käännytettävä, eiks je? En mä kyllä oo mitenkään agressiivinen tässä saarnaamisessa, mutta aika moni on innostunut kun on päässyt kokeilemaan, kuka nyt meillä tulee käymään ei voi olla huomaamatta tätä puuhaamista.
Seuraava käännytettävä on vaimo, hänellä ei ole kyllä partaa eikä viiksiä mutta kyllähän tuolla omat höylänsä on...
Oceanrising
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Tammi 2016, 13:14

Re: Miksi?

Viesti Kirjoittaja Oceanrising »

Hei, tämä on mainio ketju kerrata itsekin miten tässä näin kävi. :D

Joululahjaksi saamani Braunin parranajokone jäi 90-luvulle, kun tutustuin 3-teräisen Gilletteen ollessani armeijassa 95-96. Paluuta kökköön, naamaa nyppivään sähkökoneeseen ei ollut. Vuosien saatossa parranajoni oli päätynyt tasolle, jossa naaman siistiminen mach3:lla tapahtui ilman mitään vaahtoja heti suihkun/saunan jälkeen. Karsastin jostain syystä painepurkkivaahtoja ja kaverin vinkistä kokelin höyläämistä heti suihkun jälkeen. Toimi riittävän hyvin, joten purkkivaahdot jäivät pois. Muistan myös, kuinka edesmennyt enoni meillä kyläillessään kysyi partavaahtoa, kun ei ollut, hankasi saippuaa naamaansa ja höyläsi sängen pois.

Alkuvuodesta 2014 olin tutkinut setäni jäämistön käsityökaluja ja siellä tuli vastaan Stanleyn käsihöylä, joka käytti kaksiteräisiä partateriä. Google-haku höylän tiimoilta johti toiseen ja löysin itseni tällaisia partahöyliä käsitteleviltä verkkosivuilta. Olin äskettäin kokeillut Gilletten 5-teräistä ihmettä ja todennut sen huonoksi: meni omalla ajotavalla heti tukkoon ja terät oli ihan sikamaisen hintaisia. Mach3:ia olin ostanut varstoon ulkomailta työmatkojen yhteydessä.

Verkkosivujen hehkuttamisen lisäksi vanhan koulukunnan paranajossa oli jotain menneiden aikojen romantiikkaa, joka houkutteli puoleensa. Ensihätään ostin Sokokselta keinoharjaksisen matkasudin ja jonkin nimettömän partasaippuan. Lisäksi jostain tuli ostettua Nivean aftershavea. Ensimmäinen askel oli siis partasaippua + suti + mach3. Lisääntynyt vaivannäkö kaiketi sai myös tarkistamaan höylän käyttöä ja parannusta oli havaittavissa. Takaraivoon oli kuitenkin jäänyt kummittelemaan DE-höylien parempi jälki ja taloudellisuus.

(Sivuhuomio: Miksi muuten DE teriä edelleen saa lähes joka kaupasta, mutta höyliä ei saa mistään normikaupasta? Kyselin aiheesta kerran Stockmannilla, mutta eipä rivimyyjät sellaiseen osanneet vastata. Epäilen itse, että menevät ihan muuhun käyttöön kuin parranajoon.)

Mahdollisuus valita ja löytää itselle sopivat terät ja höylät kannustivat kokeilemaan. ja tilasin Mekur Futurin vaikka sitä ei aloittelijan höyläksi suositeltukaan. Kuvittelin että säädettävällä höylällä vältän useamman höylän hankkimisen kun haen itselleni sopivaa välinettä… Lisäksi tilasin sample-pakkauksen teriä ja mäyräsudin. Ensimmäinen ajo Futurilla oli menestys: vähemmällä vaivalla sain sileämmän ajon. Olin käännytetty.
Sittemmin tuli vähän takapakkia. Verta vuosi, iho ärtyi ja niin edelleen. Joka tapauksessa parranajo oli tämän muutoksen jäljiltä sen verran miellyttävää toimintaa, että en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa takaisin. Mach3:t ovat edelleen olemassa ja käytän niitä edelleen matkustaessani pelkillä käsimatkatavaroilla.

Omista kokemuksistani huolimatta en ole kovin paljoa jaksanut ihmisille vaahdota klassisesta parranajosta. Muissa harrasteissa kyllä olen ”tarjonnut” neuvojani pyytämättä. Parranajo taitaa minusta olla vähän intiimimpi juttu ja jokaisen taistelijan oma asia. Toki olen sopivien tilaisuuksien tullen antanut ystävieni ymmärtää että hifistelyksi on tämäkin mennyt. Esimerkiksi männäviikolla kertomalla tilanneeni turkkilaisen partavaahtokulhon ja aikomalla käyttää sitä alkuperäiseen tarkoitukseensa. :)

Välineurheilun mahdollisuus on minulle koukuttava, joten olen ehkä ollut turhankin pidättyväinen parranajovälineiden kanssa. Loppuvuodesta 2014 hankin kokeeksi Feather Popularin ja vasta viime viikolla Mühlen R106:n. Merkur Futur on aika agressiivinen miedoimmallakin asetuksella. Feather Popular puolestaan turhan muovinen ja mieto. R106 vaikuttaa tosi hyvältä, varsinkin lyhyen sängen tai viimeistelyvetojen kanssa.
Vastaa Viestiin